Fish Oil Makes
You Smarter
A recent review of studies, including
about 50 that have not yet been published,
supports the theory that docosahexaenoic
acid (DHA), a form of omega-3 fatty
acid found in fish oil, improves cognitive
and behavioral performance.
Based on the studies, researchers
suggest that small differences in
brain concentrations of DHA, such
as those that most likely occur between
infants fed supplemented or unsupplemented
formulas, may result in subtle effects
that currently are difficult to detect
but could be significant. Animal studies
have provided convincing and consistent
evidence linking a decrease in brain
concentrations of DHA to decreased
performance on cognitive or behavioral
tests.
American Journal of Clinical Nutrition,
Vol. 82, No. 2, 281-295, August 2005
© 2005 American
Society for Clinical Nutrition
Review Article
Is docosahexaenoic acid,
an n–3 long-chain polyunsaturated
fatty acid, required for development
of normal brain function? An overview
of evidence from cognitive and behavioral
tests in humans and animals1,2,3
Joyce C McCann and Bruce N Ames
1 From the Nutrition, Metabolism
and Genomics Center, Children’s
Hospital Oakland Research Institute,
Oakland, CA (JCM and BNA)
This review is part of a series intended
for nonspecialists that will summarize
evidence relevant to the question
of whether causal relations exist
between micronutrient deficiencies
and brain function. Here, we focus
on experiments that used cognitive
or behavioral tests as outcome measures
in experimental designs that were
known to or were likely to result
in altered brain concentrations of
the n–3 fatty acid docosahexaenoic
acid (DHA) during the perinatal period
of "brain growth spurt."
Experimental designs reviewed include
observational breastfeeding studies
and randomized controlled trials in
humans and studies in rodents and
nonhuman primates. This review is
based on a large number of expert
reviews and commentaries and on some
50 recent studies in humans and animals
that have not yet been included in
published reviews. Expert opinion
regarding the strengths and weaknesses
of the major experimental systems
and uncertainties associated with
interpreting results is summarized.
On the basis of our reading of this
literature, we conclude that evidence
from several types of studies, particularly
studies in animals, suggests that,
within the context of specific experimental
designs, changes in brain concentrations
of DHA are positively associated with
changes in cognitive or behavioral
performance. Additional experimental
information required to conclude that
a causal association exists is discussed,
as are uncertainties associated with
applying results from specific experimental
designs to the question of whether
infant formula should be supplemented
with DHA.
Key Words: Long-chain
polyunsaturated fatty acids •
LCPUFAs • docosahexaenoic acid
• DHA • linolenic acid
• cognition • learning
• memory • perinatal period
• breastfeeding • formula
feeding • essential fatty acids
• n–3 fatty acids •
brain • neurology • infants
• childhood • rodent studies
• nonhuman primate studies
|